مک بوک پرو 2019 MacBook pro

بازدید: 2,149 بازدید

مک‌ بوک پرو 16 اینچ 2019 شاید اولین محصولی باشد که اپل احتمالا با تولید آن قصد معذرت‌خواهی از کاربران خود داشته است. با آن که این لپ‌تاپ از قواعد زیادی پیروی می‌کند که اپل در سال 2016 پس از طراحی مجدد خط محصول مک‌بوک‌ها در پیش گرفت، ولی تغییرات مهم آن در مقایسه با مدل 15 اینچ که دیگر تولید نمی‌شود طراحی مجدد صفحه‌کلید و عملکرد حرارتی بهتر است، یعنی دو نکته مهمی که کاربران بابت آن از نسل قبلی شاکی بودند.

اپل برای مدل جدید خود از اسپیکرهای جدید، میکروفون جدید، پردازنده گرافیکی به مراتب سریع‌تر و بدنه اندکی بزرگ‌تر و سنگین‌تر استفاده کرده است. محصول نهایی مانند ترکیبی از مدل مک‌بوک پرو 15 اینچ 2019 و مدل سال 2015 است.

اپل با این محصول به طور کلی سه دسته متفاوت از خریداران بالقوه را هدف قرار داده است: توسعه‌دهندگان، متخصصان خلاقیت (creative specialist) و کاربران پولدار یا کاربرانی که دوست دارند جدیدترین، بهترین و گران‌‎قیمت‌ترین لپ‌تاپ موجود در بازار را داشته باشد.

به نظر ما با توجه به مدت زمانی که با این دستگاه سپری کردیم، دسته سوم بهتر است به دنبال خرید مدل 13 اینچ یعنی مک‌ بوک ایر یا هر نوع لپ‌تاپ ویندوزی دیگر باشند. ولی اپل برای دو دسته اول بدون شک در محصول جدید خود تغییرات مهمی به وجود آورده است که در ادامه تیم نویسندگی پرسین کالا به آن‌ها اشاره می‌کند.

با آن که مک بوک پرو 16 اینچ 2019 کاملا یک محصول جدید نیست ولی یک سری تغییر آن را به بهترین مک بوک پرو تبدیل می‌کنند و در مقایسه با نسل‌‎های قبلی خود از نظر عملکرد بسیار بهتر است.

مشخصات اصلی مک بوک پرو 16 اینچ 2019:

  • نمایشگر: 16 اینچ، دقت 3072 در 1920 پیکسل، حداکثر میزان روشنایی 500 نیت
  • سیستم عامل: macOS Catalina 10.15.1
  • پردازنده: پردازنده هشت هسته‌ای Core i9 اینتل با سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز (5 گیگاهرتز در حال توربو) با 16 مگابایت کش مشترک L3
  • رم: 32 گیگابایت رم 2666 مگاهرتز DDR4
  • پردازنده گرافیکی: AMD Radeon Pro 550 M با 8 گیگابایت رم GDDR6
  • هارد: 2 ترابایت هارد اس‌اس‌دی
  • اتصالات: پشتیبانی از استاندارد 11ac وای‌فای، IEEE 802.11a/b/g/n، بلوتوث 5.0
  • درگاه‌ها: 4 درگاه تاندربولت 3، درگاه هدفون 3.5 میلی‌متر
  • اندازه: 0.64 اینچ در 14.09 اینچ در 9.68 اینچ (1.62 سانتی‌متر در 35.79 سانتی‌متر در 24.59 سانتی‌متر)
  • وزن: 2 کیلوگرم
  • قیمت: 3899 دلار
  • سایر امکانات: دوربین اچ‌دی فیس‌ آی‌دی، اسپیکرهای استریو، سه میکروفون

مشخصات سخت‌افزاری مک بوک پرو 16 اینچ 2019 بسیار شبیه به نسل‌های اخیر خود است و مشخصات پردازنده در مقایسه با مدل 16 اینچ نوید سطح عملکرد به مراتب بیشتری را نمی‌دهد به جز احتمال عدم افت قدرت پردازنده زیر فشار سنگین که علت آن بهبود بهتر عملکرد حرارتی دستگاه است.

گرچه باید بگوییم در بخش کارت گرافیک یک مدل بهتر انتخاب شده است، حافظه فلش ارزان‌تر است و مدل پایه ظرفیت بیشتری دارد.

مدل 2399 دلاری این لپ‌تاپ از نسل نهم پردازنده شش هسته‌‌ای Core i7 اینتل با سرعت کلاک 2.6 گیگاهرتز استفاده می‌کند. با پرداخت 300 دلار بیشتر می‌توانید پردازنده هشت هسته‌ای Core i9 اینتل با سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز را به دست آورید.

مدل 2799 دلاری این لپ‌تاپ نیز دو مدل متفاوت دارد مدل پایه با یک پردازنده هشت هسته‌ای Core i9 اینتل با سرعت کلاک 2.3 گیگاهرتز و مدل دیگر که با هزینه 200 دلار بیشتر می‌توانید پردازنده اندکی سریع‌تر هشت هسته‌ای Core i9 اینتل با سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز را در اختیار داشته باشید.

رم در هر دو مدل 16 گیگابایت است و با پرداخت 400 یا 800 دلار بیشتر می‌توانید آن را به ترتیب به 32 و 64 گیگابایت ارتقاء دهید.

به عبارت دیگر برای اولین مرتبه اپل یک مک بوک پرو را با 64 گیگابایت رم وارد بازار می‌کند.

اخیرا دو مدل 2399 و 2799 دلار به ترتیب با هاردهای اس‌اس‌دی 256 و 512 گیگابایت وارد بازار شده بودند. ولی ظرفیت آن‌ها بدون افزایش قیمت به 512 گیگابایت و 1 ترابایت افزایش یافته است. می‌توانید هارد این لپ‌تاپ را با پرداخت 400 دلار به 2 ترابایت، 1000 دلار به 4 ترابایت یا 2200 دلار به 8 ترابایت افزایش دهید. بدون شک 8 ترابایت دلخواه ادیتورهای فایل‌های سنگین رسانه‌ای بوده و بیشتر از حد نیاز بسیاری از کاربران معمولی است.

کارت گرافیک جزو سایر مشخصات دیگر این لپ‌تاپ است که براساس بودجه کاربر می‌تواند تغییر کند. مدل 2399 دلار از کارت حافظه پیش‌فرض AMD Radeon Pro 5300 M با 4 گیگابایت رم DDDR6 استفاده می‌کند. با پرداخت 100 دلار بیشتر می‌توانید آن را به مدل AMD Radeon Pro 5500M با همان مقدار رم ارتقاء دهید که برای کاربرانی که کارهای گرافیکی سنگین می‌دهند بسیار عالی است و اگر 100 دلار دیگه هزینه‌تان را بالا ببرید می‌توانید کارت گرافیک قبلی را با 8 گیگابایت رم داشته باشید.

نمایشگر این لپ‌تاپ در مقایسه با نسل‌های قبلی دقت بالاتر (3072 در 1920 با تراکم پیکسلی 226 پیکسل در هر اینچ) دارد. در مورد این نمایشگر در بخش مربوط به طراحی محصول جدید اپل صحبت می‌کنیم ولی در مقایسه با نسل قبلی جدا از تعداد پیکسل‌ها تغییری را نمی‌بینیم.

به جز اسپیکرها و میکروفون‌ها، سایر مشخصات و بخش‌های داخلی نیز کاملا شبیه به مک‌ بوک پرو 15 اینچ هستند. تعداد درگاه‌های تاندربولت 3 و یواس‌بی تایپ C چهار عدد است که هر کدام از آن‌ها را می‌توان برای شارژ استفاده کرد.

این دستگاه یک دوربین جلو با دقت اچ‌دی و گزینه‌های ارتباطی از جمله استاندارد 802.11ac Wi و بلوتوث 5.0 دارد. نبود استاندارد وای‌فای 6.0 ما را شگفت‌زده و در عین حال ناامید کرد چون کاربر هدف گاهی اوقات فایل‌‎های بزرگی را به صورت بی‌سیم انتقال خواهد داد و اپل از این استاندارد در جدیدترین آیفون‌های خود استفاده کرده است.

مدل تحت بررسی ما پردازنده هشت هسته‌ای Core i9 اینتل با سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز، کارت گرافیک AMD Radeon Pro 5500M با 8 گیگابایت رم و حافظه اس‌اس‌دی 2 ترابایت دارد.

ظاهر مدل جدید مک بوک پرو 16 اینچ تغییری نکرده است ولی در مقایسه با مدل 15 اینچ به شکل بارزی سنگین‌تر است.

در نگاه اول به این لپ‌تاپ فورا متوجه تفاوت آن با نسل‌ قبلی‌اش نمی‌شوید. همچنان در دو رنگ وارد بازار شده است و عناصر طراحی آن تغییری نکرده است، به ویژه زمانی که درب لپ‌تاپ بسته است. زمانی که آن را باز می‌کنید، اولین چیزی که به چشم می‌آید طراحی جدید صفحه‌کلید است که کلید فیزیکی اسکیپ (escape) و دکمه تاچ آی‌دی آن از نوار لمسی که حالا کوچک‌تر است، جدا شده‌اند.

ولی اگر این لپ‌تاپ را در مقایسه با مدل مک بوک پرو 15 اینچ قرار دهید، می‌توانید بگویید از هر جهت اندکی بزرگ‌تر است.

جدول زیر بهتر مدل‌های اخیر مک بوک پرو را بهتر مقایسه می‌کند:

بنابراین مدل 16 اینچ از جدیدترین مدل‌های 15 اینچ مک‌ بوک پرو کمی بزرگ‌تر است ولی همچنان از مدل‌ 15 اینچ رتینا که نوار لمسی نداشت کمی باریک‌تر و سبک‌تر است.

جدا از آن، یک سری از مشخصات کاملا متفاوت است از جمله نمایشگر، صفحه‌کلید، سیستم صوتی و سیستم مدیریت داخلی حرارتی.

نمایشگر

مک بوک پرو همانطور که نام آن نشان می‌دهد یک نمایشگر 16 اینچ در مقایسه با نمایشگر 15.4 نسل قبل خود دارد. اپل با کاهش اندازه حواشی این نمایشگر موفق به قرار دادن یک نمایشگر 16 اینچی در این محصول شده است. کاهش این حواشی به ویژه بیشتر از همه در بخش بالا بوده و در طرفین کمتر است.

بدون شک لپ‌تاپ‌های دیگری در بازار با حواشی کوچک‌تر وجود دارند ولی با وجود این تغییر جدید مک بوک پرو خوشایند است. حرف منطقی نیست ولی ممکن است احساس کنیم زمان استفاده از نمایشگر در مقایسه با مک بوک پرو 15 اینچ فضای بیشتری در اختیار دارید.

جدا از دقت (و یک افزایش متوسط در تراکم پیکسلی مرتبط با آن) هیچ تغییر دیگری را در نمایشگر نمی‌بینیم.

این نمایشگر حداکثر میزان روشنایی 500 نیت را دارد که مقدار قابل قبولی برای یک لپ‌تاپ است و ای کاش دامنه دینامیک نیز بالاتر رفته بود تا در کارهای مربوط به استفاده از رنگ و ویدئو خلاقیت کاربر بیشتر شود.

اپل در این دستگاه‌ها از نمایشگرهای بسیار خوبی استفاده می‌کند و کالیبره کردن آن‌ها در کارخانه انجام می‌شود تا به طور کلی از همان ابتدا برای استفاده حرفه‌ای آماده باشند، نکته‌ای که در مورد سایر لپ‌تاپ‌های رقیب نمی‌توانیم بگوییم.

این نمایشگر فوق‌العاده است، یکنواختی رنگ‌های مشکی و خاکستری به نسبت اکثر نمایشگرهای رومیزی بهتر است و یک دقت رنگ خارق‌العاده را می‌بینیم.

گرچه باید بگوییم بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگری که با مک بوک پرو رقابت می‌کنند نمایشگرهای با دقت 4k و برخی از آن‌ها حواشی کوچک‌تری دارند. نسبت کنتراست در بعضی از آن‌ها نیز بهتر است و بعضی حتی از نمایشگرهای اولد استفاده می‌کنند.

اپل برای استفاده نکردن از نمایشگرهای اولد در لپ‌تاپ‌های خود دلیل خوبی باید داشته باشد ولی احتمالا در نسل بعدی شاهد تغییر این روند باشیم.

اگر به مدل‌های مک بوک پرو 15 اینچ سال‌های اخیر عادت کرده باشید، انتظار تغییر زیاد در بخش نمایشگر را نداشته باشید. ولی صفحه‌کلید، داستان دیگری است.

صفحه‌کلید جدید

اپل در کامپیوتر خود روی طراحی کیبورد پروانه‌ای شکل دکمه «برگشت به عقب» را زده است و به همراه آن سه سال انتقادهای رسانه‌ای و طرح‌های تعمیر که مخارج زیادی روی دست این شرکت گذاشتند را تغییر داده است.

البته برخلاف عقیده سایرین باید بگویم کیبوردهای با طراحی پروانه‌ای از نظر تجربه تایپ بهتر بودند. من آن‌ها را بیشتر از هر صفحه کلید لپ‌تاپی که استفاده کرده‌ام دوست داشتم.

شخصا باید بگوییم ناامید شدم زمانی که اپل به جای تغییر مکانیسم پروانه‌ای و بهتر کردن آن تصمیم به استفاده از این طراحی قدیمی‌تر گرفته است و بدون شک کاربران زیادی با من موافق نیستند، چون این جا سلیقه حرف اول را می‌زند.

ولی همانطور که به دفعات اکثر افراد به آن اشاره کردند، مهم نیست چقدر حس تایپ با یک صفحه‌کلید خوب باشد، چون مهم درست کار کردن آن است. به عنوان مثال من صفحه کلید مک بوک پرو 2016 خودم را دو مرتبه تعویض کردم.

اپل می‌گوید برای مک بوک پرو امسال از صفحه کلید محبوب Magic Keyboard خود که مخصوص کامپیوترهای رومیزی است الهام گرفته است و این قضیه کاملا مشخص است. مکانیسم سوئیچ – قیچی شبیه به همان کیبورد است، حس و حال تایپ با کلیدهای این صفحه کلید فرقی ندارد، گرچه شکل آن‌ها کمی متفاوت است.

اگر طرفدار صفحه کلید‌های مدل‌های مک بوک پرو رتینا 2012 تا 2015 هستید، با این صفحه کلید حس مشابهی را تجربه خواهید کرد.

تفاوت اصلی همچنان وجود نوار لمسی است، گرچه در مقایسه با مدل‌هایی که در سال 2016 تا اوایل 2019 به بازار آمدند کوتاه‌تر است. در مک بوک پرو جدید یک کلید فیزیکی جدید اسکیپ را می‌بینیم که توسعه‌دهندگان از برگشت آن خوشحال می‌شوند و همچنین دکمه پاور که نقش حسگر اثرانگشت را نیز دارد و مانند مدل مک بوک ایر 2018 از نوار لمسی جدا شدند.

دکمه تاچ آی‌دی همچنین یک ظاهر مات به جای براق دارد، بنابراین متفاوت با نوار لمسی به نظر می‌رسد. اپل از عملکردهای نوار لمسی چیزی را کم نکرده است تمامی دکمه‌های مجازی و پیکربندی‌ها همچنان در یک نوار کوچک‌تر وجود دارند. هنوز می‌توانید آن را به نحوی پیکربندی کنید که نقش کلیدهای F مجازی را داشته باشد.

از طرف دیگر باید اشاره کنیم اهالی کوپرتینو طول کلیدهای جهت‌نمای سمت راست را به نصف کاهش داده است تا مجددا طراحی T معکوس داشته باشند.

واقعا از برگشت کلید اسکیپ خوشحال هستم، استفاده کردن از نمونه لمسی به عنوان یک توسعه‌دهنده آن قدر بد نبود، ولی بدون شک یک دکمه فیزیکی بهتر است.

شک دارم درصد زیادی از کاربران هنوز از کلیدهای F به جز برای کنترل میزان روشنایی صفحه و پخش رسانه استفاده کنند. اگر جزو این دسته از افراد هستید باید بگوییم همچنان باید از نوار لمسی استفاده کنید.

کلیدهای صفحه کلید این مک بوک پرو مانند مدل 2015 یک حس نرم بودن در خود دارند. فاصله بین کلیدها اندکی در مقایسه با کلیدهای پروانه‌ای (در طراحی جدید 1 میلی‌متر) بیشتر است.

یک شکایت کوچک من از کیبورد جدید نورپشتی است که از اطراف کلیدها درست مانند مدل‌های قبلی مک بوک پرو بیرون می‌زند. این مشکل آن قدر حاد نیست ولی حداقل کیبوردهای پروانه‌ای با وجود تمام مشکلاتی که داشتند اندکی زیباتر به نظر می‌رسیدند.

کالبدشکافی اخیر صفحه کلید پروانه‌ای توسط گروه iFixit نشان می‌دهد اگر یک سوئیچ از کار بیافتد باید تمام کیبورد عوض شود. نکته خیلی بدی است چون خیلی خوب می‌شد اگر تعمیر مک بوک پرو ساده‌تر بود.

گرچه به نظر من صفحه کلید جدید کمتر از کار می‌افتد و کاربران زیادی هنوز از Magic Keyboard با طراحی مشابه یا صفحه کلید مک بوک پرو 2012 استفاده می‌کنند. متاسفانه نکته‌ای که در مورد صفحه کلیدهای پروانه‌ای صدق پیدا نمی‌کند.

اسپیکرها و میکروفون‌ها

مک بوک پرو 15 اینچ اگر نگوییم عالی ولی اسپیکرهای قابل قبولی داشت. اپل از فرصت به‌روزرسانی مک بوک خود برای بالا بردن کیفیت آن‌ها استفاده کرده است. مدل 16 اینچ 6 بلندگو دارد و به گفته اپل درایورهای اسپیکر به شکلی به سمت یکدیگر قرار گرفتند تا جلوی لرزش‌‎هایی که می‌تواند منجر به خروجی صدای ضعیف شود را بگیرد.

صدا بسیار خوب است و در مقایسه با مدل 15 اینچ و هر لپ‌تاپ دیگری که احتمالا استفاده کنید پیشرفت قابل توجهی دارد. بدون شک کیفیت آن‌ها در حد اسپیکرهای هوشمند HomePod یا Sonos One نیست ولی در حد بلندگوهای کامپیوترهای رومیزی واقعا خوب هستند.

از طرفی نباید آن‌ها را در مقایسه با اسپیکرهایی که افراد حرفه‌ای برای پخش موزیک استفاده می‌کنند اشتباه بگیرید ولی اگر سریال‌های تلویزیونی می‌بینید، به موسیقی گوش می‌دهید یا بازی می‌کنید، کیفیت آن‌ها از حد کافی بیشتر است.

اپل همچنین در مک بوک پرو 16 اینچ از میکروفون‌های جدیدی استفاده کرده است. شرکت آمریکایی ادعا می‌کند این بلندگوها در مقایسه با گذشته 40 درصد صدای خش خش کمتری دارند و می‌توانند رقیبی برای میکروفون‌های با کیفیت حرفه‌ای رقیب باشند.

این تصور که این میکروفون‌ها می‌توانند جای میکروفون‌های حرفه‌ای که پادکسترها یا هنرمندان ضبط صدا از آن استفاده می‌کنند را بگیرند اشتباه است ولی اگر از اسکایپ، فیس‌تایم و Google Hangouts برای تماس‌های ویدئویی و صوتی خود استفاده می‌کنید، کیفیت صدای تماس‌ها کمی بیشتر لذت‌بخش است.

سیستم خنک‌کنندگی

در سال 2018، انتقادهای زیادی از مک‌ بوک پرو به ویژه مدل‌های با پردازنده Core i9 بابت افت عملکرد پردازنده تحت فشار بسیار سنگین شد. بخشی از این شکایت‌ها به علت یک باگ فریم‌ویر بود که اپل سریعا آن را برطرف کرد.

تا حدی، این افت عملکرد پردازنده در لپ‌تاپ‌هایی به این اندازه انتظار می‌رود. این لپ‌تاپ‌ها عمدا به نوعی ساخته شده‌اند تا موضوع عملکرد و قابلیت حمل لپ‌تاپ با یکدیگر همخوانی داشته باشد. ولی اپل در دستگاه جدید خود تلاش کرده است معماری حرارتی جدیدی به کار ببرد که به ادعای این شرکت به این لپ‌تاپ اجازه می‌دهد تحت فشار سنگین تا 12 وات بیشتر توان را تحمل کند.

این مک بوک پرو به کمک تیغه‌های جدید فن و هیت سینک‌های بزرگ‌تر این کار را انجام می‌دهد به نحوی که گردش هوا تا 28 درصد بیشتر شده است.

اپل در مک بوک پرو جدید خود از یک باتری 99.8 وات ساعت استفاده کرده است. سازمان FAA این باتری‌ها را 100 وات ساعت اعلام می‌کند، بنابراین این باتری تا جای ممکن بزرگ است تا اجازه به حمل و نقل راحت این لپ‌تاپ دهد. این لپ‌تاپ همچنین یک آداپتور برق 95 وات دارد.

عملکرد

همانطور که در بالا اشاره شد، اپل در سرعت پردازنده در مقایسه با مدل‌های قبلی تغییری به وجود نیاورده است. ولی در این مدل استفاده از یک پردازنده گرافیکی جدید و حافظه سریع‌تر باعث بهبود عملکرد کارهای گرافیکی شده است.

ما برای تست آن، عملکرد این پردازنده را با مدل 2018 و همچنین چند محصول دیگر از نمونه‌های ویندوزی و سایر مک بوک‌ها مقایسه کردیم. همچنین می‌خواستیم ببینیم قدرت این پردازنده گرافیک در مقایسه با محصولات مصرف‌کننده رقیب در لپ‌تاپ‌هایی با اندازه مشابه و همچنین کارت گرافیک‌ Vaga 20 مدل مک بوک پرو 15 اینچ 2019 چطور است.

ابتدا جدول زیر مشخصات این دستگاه‌ها را نشان می‌دهد و سپس به نتایج بنچمارک‌ها می‌رسیم که در تصاویر می‌توانید مشاهده کنید.

این دستگاه در بنچمارک‌ها عملکرد تقریبا مشابهی در وظایف مربوط به پردازنده در مقایسه با مدل 15 اینچ 2019 داشت (البته جای تعجب ندارد)، بنابراین در نمودارها برای صرفه‌جویی در جا اسم آن را قرار ندادیم. ولی می‌توانید با بررسی نتایج ببینید مک بوک پرو 16 اینچ 2019 به با یک اختلاف قابل قبول مک بوک پرو 2018 را شکست می‌دهد.

در مقایسه با مک بوک پرو 2018 که قیمت مشابهی دارد یک افزایش 64 درصد را در بخش گرافیک می‌بینیم. این نکته زمانی قابل توجه است که بدانید مک بوک پرو 2018 زمان خود سریع‌ترین کارت گرافیک را داشته است و حالا محصول جدید اپل از نظر قدرت آن را می‎‌بلعد.

همچنین در مقایسه با پردازنده گرافیکی Vega 20 یک افزایش قابل توجه دیده می‌شود که قبل از عرضه این دستگاه در راس نمودار بنچمارک‌ها قرار داشت.

اپل از نظر قدرت پردازنده در مدل 16 اینچ 2019 افراد را تحت تاثیر قرار نداد، گرچه هنوز قدرت آن برای دستگاهی به این اندازه فوق‌العاده است. اما یکی از شکایت‌های اصلی من در مورد مدل مک بوک پرو 15 اینچ عملکرد نه چندان چشمگیر در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ویندوزی بود، ولی حالا دیگر جایی برای انتقاد وجود ندارد.

پردازنده گرافیکی جدید کمک زیادی به بالا بردن جریان کاری می‌کند و اس‌اس‌دی جدید نیز کمی سریع‌تر است.

تصویر زیر تقابل پردازنده گرافیکی Vega 20 را در مقایسه با 5500M در نرم‌افزار هنگام خروجی گرفتن یک ویدئو کوتاه با دقت 8k و نرخ 24 فریم بر ثانیه با استفاده از چندین فیلتر و افکت نشان می‌دهد.

برنامه Final Cut Pro واقعا به خوبی از سخت‌افزار اپل استفاده می‌کند ولی همچنین باید فراموش نکنید بسته نرم‌افزاری ادوبی مخصوص مک‌بوک به همین شکل نمی‌تواند قدرت خود را نشان دهد.

شرکت ادوبی اخیرا اعلام کرد در نرم‌افزار نسخه مک خود تغییرات بهتری انجام داده است و باید از آن‌ها استقبال کنیم ولی بدون شک اگر در بخش گرافیک بهترین عملکرد را در مک بوک پرو می‌خواهید باید از نرم‌‌افزار خود اپل استفاده کنید.

همچنین باید بگوییم تمامی تست‌های بالا حداکثر عملکرد (یا عملکرد انفجاری – burst performance) را در مقایسه با عملکرد واقعی (sustained performance) نشان می‌دهد.

زمان انجام این تست‌ها Final Cut و چندین برنامه دیگر باز بودند و کارهای سنگینی را در حین بررسی پردازنده و کارت گرافیک انجام می‌دادیم، اما پس از مدت طولانی ادامه این روند هیچ افت عملکرد قابل توجهی را ندیدیم.

هنوز در مورد حداکثر استفاده‌ اپل از قدرت قطعات داخل بدنه لپ‌تاپ‌هایش محدودیت‌هایی وجود دارد ولی ظاهرا در مدل جدید به یک نتیجه خوب رسیدیم. قطعات این دستگاه عملکرد باثباتی دارند و به خوبی آن را تحت فشار و مدت طولانی زمان حفظ می‌کنند.

تلاش اپل در زمینه مدیریت حرارت ظاهرا نتایج مثبتی به همراه داشته است. درست است این لپ‌تاپ در مقایسه با نسل قبلی خود به شکل قابل توجهی بزرگ‌تر است ولی این افزایش اندازه کاملا غیرمشخص است (افزایش وزن بیشتر به چشم می‌آید) و بهای خوبی است که کاربران بابت این نوع عملکرد می‌پردازند.

در نهایت به عمر باتری می‌رسیم. اپل ادعا می‌کند شارژ این باتری در استفاده‌های معمولی 11 ساعت دوام می‌آورد، آماری که در مک بوک پرو 15 اینچ 10 ساعت بود.

در تست گردش در وب، ما نتایج مشابهی با باتری مک بوک پرو 15 اینچ گرفتیم و نتیجه شما بستگی زیادی می‌تواند به نحوه استفاده‌تان از این لپ‌تاپ داشته باشد.

جمع‌بندی

نکته‌ای که اخیرا متوجه آن شدیم این است که اپل مخاطب هدف سری محصولات مک خود را محدود کرده است. مک کامپیوتر شخصی برخلاف گذشته مخصوص استفاده همه نیست. از نظر من اپل اینطور فکر می‌کند که iOS پلت‌فرمی برای تمامی کاربران است و macOS به ویژه پلت‌فرمی است که افراد از آن برای تولید محتوا، کارهای نرم‌افزاری و سایر زمینه‌ها استفاده می‌کنند.

با توجه به این قضیه موقعیت اپل اخیرا عجیب بوده است. نکات بسیار مثبتی در مورد جدیدترین مک بوک پرو 15 اینچی قرار دارد ولی آن دسته از مخاطبان بسیار خاصی که اپل طی سال‌های گذشته بیشتر و بیشتر آن‌ها را هدف قرار داده است، به واسطه بعضی از مسائل مربوط به این دستگاه شدیدا عصبی هستند.

تعهد این شرکت به حفظ طراحی فوق‌العاده باریک لپ‌تاپ‌هایش به بهای عملکرد و سایر مسائل کاربردی که برای اکثر تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا مهم است ظاهرا فاصله گرفتن از دورانی را نشان می‌دهد که اپل زمانی سعی داشت با مک تمامی کاربران را سوی خود جلب کند.

اپل با خداحافظی با کیبورد پروانه‌‎ای و فقط استفاده از اندکی فضای بیشتر در بدنه برای بهبود عملکرد سیستم خنک‌کنندگی دستگاه به بعضی از نگرانی‌های کاربران در مورد اعتمادپذیری و عملکرد رسیدگی کرده است.

گرچه این شرکت جدا از سیستم بلندگو و استفاده از بهترین پردازنده گرافیکی در یک لپ‌تاپ مک تغییر قابل توجهی در دستگاه جدید به وجود نیاورده است. هیجان‌انگیزترین قابلیت برای کاربران زیادی صفحه کلیدی است که عملا همان مدلی است که این شرکت سال‌های بسیار زیادی آن را می‌سازد.

به عبارت دیگر مک بوک پرو 16 اینچ 2019 حاصل پیوند گذشته و امروز است. من انتظار دارم این پیوند تا چندین سال به خوبی دوام آورد.

اگر بحث مالی نباشد، به سادگی می‌توانیم این لپ‌تاپ را به تمامی افرادی که مشتاق کار با macOS و کارهای حرفه‌ای تولید محتوا هستند پیشنهاد کنیم. ولی اجازه دهید واقع‌گرایانه بگوییم هنگام خرید هزینه در فهرست اولویت خیلی از افراد قرار دارد.

اگر به دنبال عملکرد بهینه مقرون به صرفه از نظر مالی هستید و کمتر برای مسائلی مانند طراحی صنعتی، قابلیت حمل، سطح سر و صدا و موارد متعدد دیگر اهمیت قائل می‌شوید، لپ‌تاپ‌های ویندوزی به مراتب ارزان‌‌تری را می‌توانید انتخاب کنید و باید گفت موقعیت ویندوز در مقایسه با سال‌های قبل به مراتب بهتر شده است و دیگر با سال 2008 فاصله گرفتیم که ویندوز در آن زمان واقعا یک سیستم عامل آشفته بود و سیستم عامل Mac OS به مقدار زیادی پایدارتر و با استفاده ساده‌تر بود.

امروزه اکثر افراد به یک کامپیوتر 2500 تا 4 هزار دلار نیاز ندارند. اگر به دنبال انجام کارهای سنگین گرافیکی نیستید یک مک بوک پرو 13 اینچ یا حتی یک مک بوک ایر بگیرید.

تنها به این دلیل که این کامپیوتر بهترین گزینه در بازار هست، آن را نخرید چون این نوع عملکرد در دستگاهی به این اندازه تنها برای طیفی از کاربران حرفه‌ای خاص الزامی است.

مک بوک هنوز مناسب همه نیست و احتمالا هرگز نخواهد بود. اما مک بوک پرو 16 اینچ 2019 حالا یک گزینه بهتر برای کاربرانی است که اپل قصد داشته است توجه آن‌ها را جلب کند. خداحافظ کیبورد پروانه‌ای، درود به زمان سریع‌تر رندر کارهای گرافیکی.

دسته‌بندی اپل مک بوک پرو 2019
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

×
مدیریت ارشد Whatsapp chat
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت