لنوو تبلت ایکس وان lenovo tablet x1 gen 3

بازدید: 454 بازدید

Lenovo تبلت ThinkPad X1 را کاملاً دوباره کار کرده است ، که اکنون شامل یک صفحه لمسی بزرگتر ، دو درگاه Thunderbolt 3 و CPU های بسیار سریعتر است. این امر باعث می شود که این تراشه های سریعتر اکنون به طور فعال خنک شوند. آیا نسل سوم تبلت ThinkPad X1 یک بسته جامع و کامل است یا ضعف قابل توجهی دارد؟

 

سری تبلت های ThinkPad X1 به سومین تکرار خود رسیده است و Lenovo برای این مناسبت کاملاً قابل تبدیل تجارت است. هیبرید لپ تاپ تبلت از اندازه صفحه نمایش 12 اینچی به 13 اینچ افزایش یافته است. نسبت ابعاد 3: 2 بدون تغییر باقی مانده است ، اما صفحه جدید از وضوح 3200x  2000 پیکسل پشتیبانی می کند. تغییر بزرگ دیگر در مقایسه با نسخه های قدیمی تر تغییر به پردازنده های قدرتمندتر 15 واتی ULV است که این روزها در اکثر اولترا بوک ها استفاده می شود. این بدان معناست که برخلاف دو نسخه قبلی خود ThinkPad X1 Tablet Gen 1 و ThinkPad X1 Tablet Gen 2، X1 Tablet Gen 3 دارای یک فن است، زیرا پردازنده های چهار هسته ای به یک سیستم خنک کننده فعال نیاز دارند.

لنوو پیکربندی های مختلفی از X1 Tablet Gen 3 ارائه می دهد. برای خریداران ThinkPad، پردازنده، رم و ظرفیت SSD موارد قابل تنظیم هستند. همچنین، یک ماژول LTE اختیاری وجود دارد. در حال حاضر دو مدل با پیکربندی ثابت وجود دارد.در حال حاضر با قیمت تقریبی 1750 یورو (مالیات بر ارزش افزوده 1992 $ شامل) فروخته می شود و حاوی یک Intel Core i5 ، 8 گیگابایت رم و 256 GB SSD است. مدل گران تر با هسته اصلی I7 ، 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD تقریباً 2100 یورو (2391 پوند مالیات بر ارزش افزوده شامل) است. این مدل‌ها به‌عنوان مدل‌های آموزشی ویژه درنیز در دسترس هستند، که منحصر به دانش‌آموزان یا معلمان هستند و حدود ۱۰۰ یورو (~ ۱۱۴ دلار) ارزان‌تر هستند. گرانترین مدل در فروشگاه Lenovo دارای برچسب قیمت بالایی 2700 یورو (3074 پوند مالیات بر ارزش افزوده) است. در فروشگاه ایالات متحده Lenovo ، گرانترین مدل را می توان با قیمت 2،174 دلار خریداری کرد (مالیات بر ارزش افزوده). یک مدل پیکربندی شده با همان مؤلفه ها که واحد بررسی ما 1،517 دلار هزینه دارد (مالیات بر ارزش افزوده).

طبیعتاً، ما قصد داریم تبلت جدید Lenovo ThinkPad X1 را با نسخه‌های قبلی خود مقایسه کنیم، اما سایر تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی نیز رقابت جالبی را در بخش تجاری قابل تبدیل ارائه می‌کنند. البته سرفیس پرو 6 نیمه حرفه ای مایکروسافت یک دستگاه شناخته شده در این رده است، اما از دیگر رقبای بسیار خوب می توان به Dell Latitude 5290، HP Elite x2 و Toshiba Portégé X30T-E اشاره کرد. ما بررسی‌های مدل‌های قدیمی‌تر تبلت ThinkPad X1 را در زیر، و همچنین یک مقاله مقایسه‌ای ویژه CPU، با مقایسه عملکرد پردازنده X1 Tablet Gen 3 با Surface Pro 6 و HP Elite x2 پیوند داده‌ایم:

مورد

با طراحی معمولی مشکی مات، نسل سوم تبلت ThinkPad X1 را می توان به راحتی به عنوان یکی از اعضای سری ThinkPad X شناسایی کرد. در پشت تبلت، لنوو لوگوی ThinkPad سیاه‌شده را با یک LED وضعیت قرمز و همچنین یک لوگوی کوچک «X1» قرار داده است. در قسمت جلویی، صفحه نمایش لمسی و پوشش محافظ گوریلا گلس آن قرار دارد. بر خلاف مدل قبلی خود، قاب پلاستیکی جداگانه زیر صفحه نمایش از بین رفته است، اما قاب های صفحه نمایش هنوز با استانداردهای امروزی بسیار گسترده هستند. تبلت X1 برخلاف برخی از تبلت‌های دارای بدنه کاملاً فلزی، لبه‌های تیز ندارد و به راحتی در دست قرار می‌گیرد.

سیستم خنک کننده فعال نیاز به تغییراتی در طراحی دارد. در سمت راست، در حال حاضر یک اگزوز فن و در لبه بالایی، تعدادی ورودی وجود دارد. پایه نگهدارنده نیز کاملاً بازطراحی شده است، اکنون مشابه رقبا کار می کند. هنگامی که پایه باز می شود، لولاها در چند سانتی متر اول بسیار شل هستند. پایه فقط زمانی پایدار می شود که به زاویه باز شدن تقریباً 30 درجه برسد. در حالت بسته، یک آهنربا پایه را روی شاسی نگه می دارد. حداکثر زاویه باز شدن تقریباً بزرگ با حدود 165 درجه است، به این معنی که تقریباً امکان باز کردن پایه در تمام طول وجود دارد. در دو طرف کیس، دو قسمت فرورفتگی وجود دارد که باز کردن پایه را آسان‌تر می‌کند .

طرز کار و پایداری تبلت بسیار خوب است. این کیس فقط با استفاده از نیروی زیاد می‌تواند کمی پیچ خورده باشد – چرخاندن قاب باعث ایجاد صدای ترق نمی‌شود و بر روی تصویر پنل LCD تأثیری نمی‌گذارد. همانند بسیاری از ThinkPads، تبلت X1 با تست‌های استاندارد نظامی طبق گفته لنوو مورد آزمایش قرار گرفته است، اگرچه سازنده مشخص نمی‌کند که دقیقاً کدام آزمایش‌ها چیست. با واحد ما، صفحه کلید در جعبه گنجانده شد. با ضخامت تنها 5 میلی متر (~ 0.2 اینچ)، این قطعه از تجهیزات بسیار باریک است، به این معنی که از بدنه تبلت نیز انعطاف پذیرتر است، اگرچه هیچ صدای جیر جیر شنیدنی در اینجا وجود ندارد. صفحه کلید از طریق یک کانکتور pogo-pin و دو قلاب پلاستیکی کوچک به تبلت در لبه پایینی دستگاه متصل می شود. به لطف اتصال مغناطیسی، صفحه کلید به طور محکم در جای خود قفل می شود و می توان تبلت را بدون جدا کردن صفحه کلید بلند کرد. هنگامی که از تبلت X1 استفاده نمی شود، صفحه کلید را می توان روی صفحه نمایش قرار داد و از دستگاه در حین حمل و نقل محافظت کرد.

صفحه‌کلید را می‌توان در دو حالت استفاده کرد: صاف روی میز یا کمی زاویه‌دار، که کمی ردپای کلی کیبورد و تبلت را با هم کاهش می‌دهد. هنگامی که هیبرید روی دامان استفاده می شود، این نیز باید کمک کند. استفاده از تبلت X1 روی پاها چندان راحت نیست، زیرا تبلت بسیار سنگین است، به خصوص زمانی که پایه آن بیش از حد باز باشد. البته لازم به ذکر است که این مشکلی است که تقریباً با همه تبلت های قابل تبدیل از این نوع مشترک است. مشکل دیگر این است که صفحه کلید در مورد کثیفی، چربی و لکه به طور کلی بسیار حساس است – این در مورد پشتی کف دست و همچنین پشت صفحه کلید صادق است. پس از مدت کوتاهی از استفاده از دستگاه، صفحه کلید دیگر خیلی زیبا به نظر نمی رسد – باید مرتباً تمیز شود.

 

 

پیکربندی خاص ما از خود تبلت تقریباً 900 گرم وزن دارد، صفحه کلید 379 گرم اضافی به کل بسته اضافه می کند. با 1.279 کیلوگرم ، X1 Tablet Gen 3 سنگین تر از نسل قبلی خود است (1.1 کیلوگرم)، اما افزایش وزن را می توان به دلیل CPU سریعتر و سیستم خنک کننده فعال لازم توجیه کرد. تبلت X1 در مقایسه با سایر تبلت‌های قابل تبدیل، یکی از سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین تبلت‌ها است که به دلیل صفحه‌نمایش بزرگ‌تر نیز هست. ما همچنین ThinkPad X1 Carbon 2018 را در مقایسه اندازه قرار داده ایم که در واقع سبک تر از تبلت X1 است. برای کسانی که قصد دارند از تبلت X1 بیشتر اوقات با کیبورد متصل استفاده کنند، X1 Carbon کمی ضخیم‌تر می‌تواند گزینه جذاب‌تری باشد.

قابلیت اتصال – 2x Thunderbolt 3 در تبلت X1

انتخاب پورت نیز به طور کامل اصلاح شده است. به جای ترکیبی از یک پورت USB 3.1 Gen 1 نوع C و یک پورت USB 3.0 نوع A، اکنون دو درگاه USB C وجود دارد که از USB 3.1 Gen 2 و همچنین Thunderbolt 3 (با چهار خط PCIe برای هر دو پورت) پشتیبانی می کند. یکی از این دو برای شارژ تبلت نیز استفاده می شود، یعنی عملا همیشه از آن استفاده می شود. در یک سناریوی استفاده ثابت، کابل متصل به بالای تبلت می تواند کمی آزاردهنده باشد. خروجی ویدیوی اختصاصی نیز حذف شده است، اتصال نمایشگرهای خارجی فقط از طریق کابل USB C یا آداپتور امکان پذیر است. در سمت چپ دستگاه، جک هدفون 3.5 میلی متری و همچنین شیار قفل Kensington وجود دارد که با استاندارد Kensington MiniSaver سازگار است.

اجرای پورت‌های USB C مدرن با Thunderbolt 3 مطمئناً آینده نگر است و امکان اتصال بسیاری از لوازم جانبی را فراهم می‌کند. با این حال، بسیاری از لوازم جانبی قدیمی به آداپتور نیاز دارند. در حال حاضر، ترکیبی از USB C / Thunderbolt 3 و یک پورت USB A احتمالاً برای اکثر کاربران کاربردی تر است. از این نظر، دل 5290 2-in-1 و توشیبا Portégé (درگاه های روی داک کیبورد) مزیت دارند.

کارت خوان SD – MicroSD با UHS-I

لنوو مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی از یک اسلات ترکیبی برای نانوسیم و کارت MicroSD استفاده می‌کند. هر دو را می توان به طور همزمان استفاده کرد، اما برای برداشتن پوشش، به یک شی کوچک مانند ابزار سیم کارت یا سوزن نیاز است. این بدان معنی است که امکان تبادل سریع وجود ندارد. کارت خوان به سرعت UHS I رتبه بندی شده است، بنابراین کارت مرجع ما برای محک زدن (Exceria Pro M501 UHS II) نمی تواند پتانسیل کامل خود را درک کند. تبلت جدید ThinkPad X1 دارای کارتخوان سریعی مشابه نسخه قبلی خود و سرفیس پرو 6 است، اما Dell Latitude 5290 دارای کارتخوان بسیار سریعتر UHS II است.

ارتباطات – تبلت ThinkPad با LTE

لنوو تنها یک ماژول WLAN را برای نسل سوم تبلت X1 ارائه می‌کند که قبلاً از بسیاری از لپ‌تاپ‌های تجاری دیگر می‌شناسیم. Intel Wireless AC 8265 ممکن است آخرین کارت WLAN اینتل نباشد، اما یک انتخاب خوب است. جدا از استانداردهای معمول WLAN از جمله سریع 802.11ac، از بلوتوث 4.2 نیز پشتیبانی می کند. در آزمایش استاندارد شده ما با روتر Linksys EA8500، عملکرد هنگام دریافت داده بسیار خوب بود، اگرچه در مورد ارسال داده نتایج بهتری را شاهد بودیم. بعید است که استفاده روزمره تحت تاثیر قرار گیرد و عملکرد آن با اولترابوک های معمولی قابل مقایسه است.

واحد بررسی ما همچنین شامل یک مودم WWAN (Qualcomm Snapdragon X7) با GPS است. Lenovo نحوه دسترسی به ماژول WWAN را توضیح می دهد، اما این کار به کار زیادی برای جدا کردن دستگاه نیاز دارد. همچنین، لنوو کارت WWAN را به عنوان یک CRU به حساب نمی‌آورد، به این معنی که این یک جزء نیست که کاربران باید خودشان مبادله کنند. علاوه بر این، در صورتی که دستگاه با WWAN کارخانه ای عرضه نشده باشد، وجود آنتن ها در آنجا مشکوک است.

با NanoSIM، دسترسی به اینترنت در حال حرکت بدون اتصال WiFi یا اتصال تلفن همراه امکان پذیر است که بسته به اولویت های کاربر می تواند بسیار مفید باشد. رقبای دل، اچ‌پی و توشیبا نیز این قابلیت را ارائه می‌دهند، تنها مایکروسافت هنوز با پیاده‌سازی LTE در دستگاه‌های خود مشکل دارد.

تبلت X1 دارای دو ماژول دوربین است، یکی با 2.0 مگاپیکسل در جلو و دیگری با 8.0 مگاپیکسل در پشت (که شامل فلاش و همچنین فوکوس خودکار است). برای هر دو دوربین، محیط روشن مهم است. شرایط کم نور باعث ایجاد دانه های قابل مشاهده می شود. وقتی شرایط خوب باشد، دوربین پشتی می تواند برای گرفتن عکس هایی با ظاهر خوب استفاده شود، اما دوربین جلو از هر نظر ناامید کننده است. برای ویدئو کنفرانس خوب است، اما کیفیت آن قطعاً کم است.

امنیت

تبلت X1 دارای ویژگی های امنیتی است که از ThinkPad انتظار می رود. به غیر از یک تراشه TPM و یک SSD با پشتیبانی OPAL 2.0، رمزهای عبور مختلفی را می توان در UEFI-BIOS تنظیم کرد (به عنوان مثال Boot، BIOS). در جلوی دستگاه نیز یک دوربین مادون قرمز وجود دارد که ورود سریع با Windows Hello را امکان پذیر می کند. این تنها راه ممکن برای ورود از طریق یک ویژگی بیومتریک نیست، زیرا لنوو یک اثرانگشت خوان را در سمت راست قاب صفحه نمایش نیز ادغام کرده است. این خواننده مبتنی بر لمس است و اکثراً خوب کار می‌کند، اگرچه گاهی اوقات در اولین تلاش اثر انگشت را تشخیص نمی‌دهد – این احتمالاً به دلیل خواننده نسبتاً باریک است.

لوازم جانبی – ThinkPad Pen Pro گنجانده شده است

جای خودکار اختیاری

محتویات جعبه تبلت ThinkPad X1 نسبتاً فراوان است، زیرا نه تنها شامل صفحه کلید، بلکه ThinkPad Pen Pro نیز می شود. این قلم دارای 2048 سطح حساسیت فشاری است و با باتری های AAAA کار می کند. به صورت اختیاری، یک Lenovo Pen Pro نیز وجود دارد که 4096 سطح حساسیت به فشار و عملکرد زاویه شیب را برای سایه ها ارائه می دهد – این قلم را می توان از طریق USB C دوباره شارژ کرد. متاسفانه، هیچ یک از قلم ها را نمی توان در داخل قاب X1 ذخیره کرد. تبلت و نگهدارنده مغناطیسی نیز وجود ندارد. به صورت اختیاری، لنوو یک قلم نگهدارنده را ارائه می دهد که می تواند به سمت راست شاسی وصل شود. اینکه این قسمت کوچک پلاستیکی در آن گنجانده نشده است، از نظر ما عجیب است.

به لطف پورت های USB C با Thunderbolt 3، بسیاری از لوازم جانبی با تبلت ThinkPad X1 کار می کنند. مورد توجه ویژه ایستگاه های اتصال هستند که می توانند در دفتر یا خانه به تبلت X1 متصل شوند. ما داک گرافیکی Lenovo Thunderbolt 3 را امتحان کرده‌ایم و پس از نصب درایور مناسب، اتصال همانطور که باید کار کرد، از جمله GeForce GTX 1050 اختصاصی. جزئیات بیشتر در مورد این تست در بخش ما در مورد عملکرد تبلت X1 گنجانده شده است.

نگهداری

به طور کلی، کاربران می توانند تبلت ThinkPad X1 خود را باز کنند، زیرا شاسی آن چسب یا لحیم نشده است. در دفترچه راهنمای رسمی تعمیر و نگهداری سخت افزار توسط لنوو، سازنده نحوه باز کردن دستگاه و نحوه دسترسی به قطعات (مانند ماژول Wi-Fi یا باتری) را توضیح می دهد. البته لازم به ذکر است که این قطعات CRU نیستند، به این معنی که قرار نیست توسط مشتری و تنها توسط خدمات رسمی لنوو تعویض شوند. اگر دستگاه پس از دستکاری در داخل دستگاه معیوب شود، بیرون آوردن قطعات به تنهایی می تواند گارانتی را به خطر بیندازد.

 

دستگاه های ورودی – تبلت X1 با صفحه کلید فولیو

صفحه کلید

به لطف صفحه نمایش بزرگتر، لنوو توانسته است صفحه کلید بزرگتری را نیز در خود جای دهد. عرض صفحه کلید اکنون با ThinkPad X1 Carbon معمولی یکسان است و حس تایپ آن نیز تقریباً یکسان است. این به معنای یک جابجایی نسبتاً بزرگ کلید برای چنین دستگاه باریکی، بازخورد کافی و یک نقطه فشار دقیق است. برای کسی که مجبور است متون طولانی تایپ کند، این صفحه کلید لذت بخش است – البته فقط زمانی که صفحه کلید روی میز قرار گیرد. هنگامی که صفحه کلید به تبلت زاویه دارد یا هنگام استفاده از آن روی لبه، صفحه کلید انعطاف پذیری زیادی دارد که به طرز بدی بر تجربه تایپ کردن تأثیر می گذارد. صفحه‌کلید فولی باریک نمی‌تواند مانند لپ‌تاپ‌های معمولی ثبات داشته باشد.

صفحه کلید دارای نور پس زمینه است و دو مرحله از شدت را ارائه می دهد. می توان آن را به صورت دستی و همچنین خودکار فعال کرد. از آنجایی که تنها دو مرحله وجود دارد، زمانی که سیستم روشنایی را تغییر می دهد بسیار قابل توجه است، اما این ویژگی قطعا مفید است.

 

پد لمسی، TrackPoint و صفحه لمسی

 

نشانگر ماوس را می توان با صفحه لمسی یا TrackPoint کنترل کرد. هر دوی این دستگاه‌های ورودی ThinkPad X1 Carbon نیز یکسان هستند و امکان ورودی بدون مشکل را فراهم می‌کنند. هر دو کلیک پد و دکمه های TrackPoint یک بازخورد عمیق و در عین حال آرام ارائه می دهند.

البته می توان از صفحه نمایش لمسی به عنوان روشی جایگزین برای ورودی نیز استفاده کرد. همانطور که از یک صفحه لمسی خازنی انتظار می رود، تا ده انگشت به سرعت و بدون هیچ مشکلی تشخیص داده می شود. ورودی قلم نیز در آزمایش ما بسیار خوب عمل کرد، اگرچه قلم استاندارد برای دست های بزرگتر کمی کوچک به نظر می رسد. 

 

صفحه نمایش – تبلت X1 با صفحه نمایش لمسی 3K

 

با نسل سوم تبلت ThinkPad X1، اندازه صفحه نمایش از 12 به 13 اینچ افزایش یافته است. در همان زمان، وضوح از 2160×1440 (2K) به 3000×2000 (3K) افزایش یافته است. نسبت تصویر 3:2 ثابت مانده است، به همین دلیل است که صفحه نمایش فضای عمودی بیشتری نسبت به پنل های 16:9 قابل مقایسه دارد. برای موارد استفاده مفید مانند مایکروسافت اکسل، این صفحه نمایش به دلیل نسبت ابعاد آن مناسب تر است.

 

در واحد بررسی ما، LCD توسط LG (LP130QP1-SPA1) ساخته شده است. Lenovo این صفحه نمایش را با مقدار روشنایی 400 cd/m² تبلیغ می کند و اندازه گیری های ما تأیید می کند که صفحه به این مقدار رسیده است. در وسط صفحه، ما حتی 470 cd/² را اندازه می‌گیریم، اما LCD در سمت راست پنل بسیار کمتر روشن است. این بدان معنی است که میانگین روشنایی از مقدار تبلیغ شده بیشتر است، اما توزیع روشنایی 76٪ تقریباً متوسط ​​است. در استفاده واقعی، این اثر بسیار کم است و فقط زمانی که صفحه نمایش به طور کامل یک رنگ را نشان می دهد، اندکی قابل مشاهده است. با این حال، ما قدردان توزیع روشنایی بهتر، به خصوص در این سطح قیمتی بودیم.

مقدار مشکی خوب است و در نتیجه نسبت کنتراست بسیار خوبی 1400:1 دارد. این منجر به رنگ‌های اشباع شده می‌شود، تصویر کلی دارای رنگ کمی گرم است. برخلاف مدل قبلی، PWM در اینجا برای تنظیم روشنایی صفحه استفاده نمی‌شود، که به لطف حسگر روشنایی، می‌توان آن را به‌طور خودکار با روشنایی محیط تنظیم کرد. با وجود روشنایی بالا، فقط کمی خونریزی صفحه نمایش در لبه پایینی صفحه نمایش وجود دارد که تنها زمانی قابل مشاهده است که محتوای صفحه نمایش بسیار تاریک نشان داده شود.

اندازه گیری های اضافی ما با اسپکتروفتومتر X-Rite i1 Pro2 رنگ گرم و کمی زرد تصویر را تایید می کند. میانگین انحرافات DeltaE 2000 در مقایسه با طیف رنگی sRGB برای یک تجارت قابل تبدیل حتی بدون کالیبراسیون مناسب است. فقط چند نقطه پرت وجود دارد، به خصوص در مورد رنگ ها.

کالیبراسیون هنوز جواب می دهد، به خصوص اگر ویرایش عکس یک مورد استفاده باشد. به دلیل پوشش تقریباً کامل sRGB، ویرایش عکس امکان پذیر است، زیرا تمام مقادیر رنگ اندازه گیری شده پس از کالیبراسیون همانطور که باید باشند (متوسط: 0.9) هستند – نتیجه بسیار خوبی است. دمای رنگ و رنگ نیز با کالیبراسیون اصلاح شد. مانند همیشه، نمایه ICC کالیبره شده

مخصوصاً برای تبلت، مهم است که محتوای صفحه از همه جهات قابل مشاهده باشد. به لطف پنل IPS، این مشکل برای تبلت X1 نیست. Lenovo همچنین یک فیلتر حریم خصوصی اختیاری برای این صفحه ارائه می دهد که می تواند به ویژه در هنگام حرکت مفید باشد.

 

نمایش زمان پاسخگویی

 

زمان پاسخگویی نمایشگر نشان می‌دهد که صفحه با چه سرعتی می‌تواند از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. زمان پاسخ آهسته می‌تواند منجر به پس‌تصاویر شود و باعث شود اجسام متحرک تار به نظر برسند (شبح). گیمرهای عناوین سه بعدی سریع باید به زمان پاسخگویی سریع توجه ویژه ای داشته باشند.

 

سوسو زدن صفحه / PWM (مدولاسیون عرض پالس)

برای کم نور کردن صفحه، برخی از نوت بوک ها به سادگی نور پس زمینه را به صورت متوالی روشن و خاموش می کنند – روشی به نام مدولاسیون عرض پالس (PWM). این فرکانس دوچرخه‌سواری در حالت ایده‌آل باید برای چشم انسان غیرقابل تشخیص باشد. اگر فرکانس گفته شده خیلی کم باشد، کاربرانی که چشم های حساس دارند ممکن است فشار یا سردرد را تجربه کنند یا حتی به طور کلی متوجه سوسو زدن شوند.

اکنون احتمالاً به بزرگترین مشکل صفحه نمایش، سطح براق آن می رسیم. این به بهبود کیفیت کلی تصویر کمک می کند، اما تأثیر بسیار منفی بر قابلیت استفاده در محیط های بیرونی یا سایر محیط های روشن دارد. وقتی آسمان ابری است، روشنایی برای اینکه نمایشگر تا حدودی قابل استفاده باشد کافی است، اما برای مقابله با خورشید به اندازه کافی روشن نیست. برای مدل‌های مصرف‌گرا، پنل‌های براق استاندارد هستند، اما امیدوار بودیم مدل‌های تجاری‌محور مانند تبلت X1 گزینه‌ای مات ارائه دهند.

 

عملکرد – چهار هسته ای در تبلت X1

 

لنوو پیکربندی‌های مختلفی از تبلت ThinkPad X1 ارائه می‌کند، اگرچه همه مدل‌ها دارای مشخصات اصلی هستند: یک پردازنده چهار هسته‌ای جدیدتر ULV توسط اینتل، یک PCIe SSD سریع و حداقل 8 گیگابایت رم. این بدان معناست که عملکرد این تبلت قابل مقایسه با لپ‌تاپ‌های تجاری معمولی و اولترابوک‌ها است و هر مدل از تبلت X1 باید برای استفاده اداری مناسب باشد. متأسفانه، خریداران در مورد CPU و RAM انتخاب کاملاً رایگانی ندارند. هر دو گزینه Core i5 فقط با 8 گیگابایت رم در دسترس هستند و Core i7-8550U فقط با 16 گیگابایت رم ارائه می شود. فقط Core i7-8650U با هر دو گزینه موجود است. جدای از سرعت ساعت متفاوت، CPU ها نیز با در دسترس بودن vPro متمایز می شوند که فقط Core i5-8350U و Core i7-8650U آن را ارائه می دهند. این ویژگی بیشتر برای مشتریان سازمانی بزرگتر جالب است.

ابزار LatencyMon نشان می دهد که تبلت X1 با صدای بلادرنگ مشکل دارد، صرف نظر از اینکه Wi-Fi فعال شده باشد یا خیر. بر اساس این ابزار، یک درایور ذخیره سازی مایکروسافت مسئول این مشکل بوده است.

 

پردازنده – i5 سریعتر از i7

 

واحد بررسی ما از تبلت ThinkPad X1 مجهز به مقرون به صرفه ترین گزینه CPU، Intel Core i5-8250U است. این پردازنده چهار هسته اصلی (ساعت پایه 1.6 گیگاهرتز، توربو بوست 3.4 گیگاهرتز) ارائه می دهد و از Hyper-threading پشتیبانی می کند. اطلاعات فنی اضافی درباره این پردازنده Kaby Lake Refresh در بخش فناوری ما موجود است.

لنوو مانند بسیاری دیگر از ThinkPads اخیر، محدودیت TDP را افزایش داده است. به جای 15 وات، CPU می تواند به طور نامحدود 29 وات مصرف کند که به سرعت برای سیستم خنک کننده بسیار سنگین می شود. در معیارهای CPU، دستگاه هنوز به نتایج بسیار قابل احترامی می رسد. ما همچنین این فرصت را داشتیم که تبلت X1 را با پردازنده اختیاری i7 آزمایش کنیم، اما این CPU در تست چند هسته‌ای فقط 3 درصد سریع‌تر بود. تمام واحدهای دیگر با i7، از جمله سرفیس پرو 6، کندتر هستند. تفاوت در مقایسه با تبلت قدیمی X1 با CPU Core m که به طور غیرفعال خنک می شود بسیار زیاد است.

وقتی دستگاه با باتری کار می کند، عملکرد CPU کاهش نمی یابد.

 

با حلقه چند هسته‌ای Cinebench، ما آزمایش می‌کنیم که پس از مدت‌زمان بارگذاری، چقدر عملکرد قابل انتظار است. به‌ویژه دستگاه‌های باریک اغلب در حفظ سرعت بالای ساعت توربو بوست خود با مشکل مواجه می‌شوند. نتایج بسیار غافلگیرکننده هستند: تبلت X1 با پردازنده i5 پس از اولین بارها عملکرد خود را از دست می دهد و عملکرد آن شروع به نوسان می کند. تبلت X1 با i5 پس از 50 بار تکرار، میانگین امتیاز 550 را کسب کرده است. فقط سرفیس پرو 6 با i7 عملکرد بهتری تحت بارگذاری دائمی دارد (متوسط ​​570 امتیاز). در همین حال، تبلت X1 با Core i7 باید با دماهای بالاتر مقابله کند و بنابراین تنها امتیاز میانگین 440 را به دست می آورد که به این معنی است که 1/3 عملکرد CPU خود را از دست می دهد. این بدان معناست که ارتقای پردازنده i7 به هیچ وجه با عملکرد بالاتر CPU جواب نمی دهد و توصیه نمی شود.

ما موفق شدیم با کاهش ولتاژ هسته CPU عملکرد را افزایش دهیم. با Core i5-8250U واحد بررسی ما، عملکرد پایدار با -0.115 میلی ولت امکان پذیر بود. برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه انجام این کار، ما شما را به این مقاله فنی دقیق در مورد undervolting هدایت می کنیم. این پردازنده در حال حاضر به انرژی کمتری نیاز دارد و گرمای کمتری تولید می کند، حتی در فرکانس توربو بوست 3.4 گیگاهرتز برای هر چهار هسته (24 وات). به دلیل دمای بالای هسته، عملکرد همچنان در نوسان است، اما پس از 50 بار تکرار حلقه Cinebench، تبلت X1 ضعیف به میانگین امتیاز 640 دست یافت و CPU برای همان کار به 10 دقیقه کمتر نیاز داشت (~55 به جای ~65~). دقایق).

 

در نمودار زیر، نتایج تبلت X1 خارج از جعبه و تبلت X1 کم ولتاژ را روی یکدیگر قرار داده ایم. CPU گرمتر می شود و انرژی بیشتری مصرف می کند، اما با سرعت کلاک 500 مگاهرتز بالاتر کار می کند.

عملکرد سیستم

از نظر ذهنی ، در مورد عملکرد سیستم تبلت X1 چیزی برای شکایت وجود ندارد. سیستم به سرعت بوت می شود ، دستورات را سریع اجرا می کند و برنامه ها به لطف SSD سریع شروع می شوند. ما در آزمون خود با درایورها یا برنامه ها با هیچ مشکلی روبرو نشدیم. Lenovo بسیاری از تنظیمات را در برنامه Vantage قرار می دهد ، به عنوان مثال برای مدیریت انرژی یا به روزرسانی های درایور خاص Lenovo.

در معیارهای مصنوعی، بسته به اینکه کدام تست استفاده می شود، تفاوت هایی وجود دارد. در PCMark 8 قدیمی تر، وضوح بالاتر به طور خاص بر نتایج تأثیر منفی می گذارد. در آزمون کار، واحد بررسی از رقبا عقب‌تر است، اگرچه در آزمون خلاقیت و خانه بهتر از هر رقیب دیگری است. در PCMark 10 جدیدتر، تبلت X1 خود را در جایگاه میانی جدول می‌بیند، اگرچه همه تبلت‌های قابل تبدیل بسیار نزدیک به هم هستند. همچنین، تفاوت قابل توجهی در استفاده در دنیای واقعی وجود ندارد.

فضای ذخیره سازی – PCIe x4 SSD

لنوو تبلت ThinkPad X1 را به طور انحصاری با SSD های سریع M.2 NVMe ارائه می دهد. این SSD ها از طریق PCIe x4 متصل می شوند، بنابراین هیچ محدودیتی وجود ندارد. به عنوان مشتری، فقط می توانید ظرفیت را انتخاب کنید: 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت. هزینه ارتقا به 512 گیگابایت (~ 148 دلار) به ویژه معقول است، اگرچه یک درایو 1 ترابایتی 430 یورو بیشتر هزینه دارد. لنوو اغلب از SSD های سامسونگ برای ThinkPads های گران قیمت سری X خود استفاده می کند، اما گاهی اوقات از فلش درایوهای تولید کنندگان دیگر (مانند اینتل) نیز استفاده می شود.

واحد ما شامل نسخه 256 گیگابایتی Samsung PM961 (210 گیگابایت رایگان از جعبه) است که در معیارها ناامید نمی شود. در حین خواندن داده ها، این درایو به سرعت انتقال متوالی بیش از 3000 مگابایت بر ثانیه می رسد، اگرچه عملکرد در هنگام نوشتن تاریخ آنقدر بالا نیست (1200 مگابایت بر ثانیه). به دلیل ظرفیت، درایوهای با ظرفیت 512 گیگابایت یا 1 ترابایت هنگام نوشتن داده به مقادیر بالاتری می رسند. همه کانورتیبل ها در مقایسه ما به SSD های سریع PCIe مجهز هستند، بنابراین تفاوت قابل توجهی در عملکرد وجود ندارد.

 

GPU – تبلت X1 فقط با iGPU

 

شاسی جمع و جور تبلت X1 هیچ فضایی و قابلیت خنک کننده کافی برای یک پردازنده گرافیکی اختصاصی ندارد. به همین دلیل است که خروجی گرافیکی توسط یکپارچه گرافیک UHD 620 از CPU Intel اداره می شود. همراه با هسته I5-8250U ، حداکثر سرعت هسته آن به 1100 مگاهرتز می رسد که کمی کمتر از سایر CPU های ارائه شده است. این GPU حافظه اختصاصی خاص خود را ندارد ، به این معنی که به حافظه سیستم اصلی متکی است. در مورد تبلت ThinkPad X1 ، GPU از پیکربندی دو کانال رم بهره می برد ، زیرا می تواند پتانسیل کامل آن را تحقق بخشد. جزئیات فنی بیشتر در مورد گرافیک Intel UHD در اینجا موجود است.

در تست GPU مصنوعی ، واحد بررسی بسیار خوب عمل کرد و در مقایسه با سایر قرص های قابل تبدیل ، آن را به عنوان یک نقطه برتر بدست آورد. هرچند باید واضح باشد که عملکرد CPU برای بازی های مدرن کافی نیست. در عوض ، UHD Graphics 620 در استفاده از چندرسانه ای روزمره ، از جمله پخش ویدیوی با وضوح بالا ، بهترین عملکرد را دارد. بسته به کد مورد استفاده (QuickSync) ، کمی ویرایش ویدیو نیز مشکلی ندارد.

 

عملکرد بازی

 

همانطور که قبلاً در بخش GPU ذکر شد: عملکرد یکپارچه UHD Graphics 620 فقط برای عناوین قدیمی تر یا گاه به گاه کافی است. اما حتی پس از آن ، وضوح و جزئیات گرافیکی ممکن است پایین بیاید. دو نمونه “Bioshock Infinite” و همچنین محبوب “League League” است ، هر دو فقط با جزئیات کم قابل پخش هستند. اکثر بازی‌های معمولی از فروشگاه ویندوز باید بر روی تبلت X1 به خوبی اجرا شوند، اما این عملکرد به سادگی برای عناوین سخت‌گیرانه‌تری مانند “Witcher 3” وجود ندارد.

داک گرافیکی Lenovo Thunderbolt 3 – Nvidia GeForce GTX 1050

به لطف پورت های Thunderbolt 3، تبلت X1 امکان اتصال یک GPU خارجی را فراهم می کند. لنوو داک گرافیکی Thunderbolt 3 خود را (455 دلار) برای این مورد بسیار کاربردی ارائه می‌کند که ترکیبی از یک Docking-Station با یک GPU اختصاصی GeForce است. خروجی گرافیکی می تواند با یک مانیتور خارجی یا (مانند معیارهای زیر) با صفحه داخلی اتفاق بیفتد. در این مورد، Nvidia Optimus پشتیبانی می شود، به این معنی که dGPU در صورت نیاز به طور خودکار روشن می شود. GPU نسخه لپ تاپ GeForce GTX 1050 با 4 گیگابایت GDDR5-VRAM است.

در معیارهای مصنوعی ، GPU اختصاصی همانطور که انتظار می رود بسیار بهتر است. در 3dmark 11 قدیمی ، GTX 1050 سه برابر امتیاز کسب می کند و در تست اخیر 3DMARK Firestrike ، تفاوت حتی بزرگتر است. در عین حال ، نتیجه فیزیک نیز از مزایای آن بهره می برد ، به این معنی که CPU می تواند با حوض ضمیمه نیز عملکرد بهتری داشته باشد. این امر به این دلیل است که بدون GPU یکپارچه ، CPU دارای یک راه دور بیشتری است.

افزایش عملکرد در تست های بازی نیز کاملاً قابل توجه است. عناوین فوق الذکر “Bioshock Infinite” و “Rocket League” اکنون با جزئیات بالا و وضوح FHD قابل پخش هستند و هیچ مشکلی ندارند. برای عناوین خواستار تر ، GPU باید به اندازه کافی سریع باشد تا جزئیات بالا و FHD نیز به اندازه کافی سریع باشد. به عنوان مثال “Witcher 3” با تقریباً 30 فریم در ثانیه در تنظیمات بالا اجرا می شود. علیرغم افت جزئی عملکرد به دلیل دماهای بالا، CPU عملکرد بازی را حتی پس از جلسات طولانی محدود نمی کند، که با تست بار ما با “Witcher 3” در تنظیمات بالا ثابت شده است. اگر کسی می‌خواهد با تبلت X1 بازی کند و به هر حال به یک ایستگاه اتصال نیاز دارد، داک گرافیکی Thunderbolt 3 از لنوو گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

 

انتشار – تبلت X1 اکنون با یک فن

 

سر و صدا

همانطور که در قسمت مقدمه اشاره کردیم، پردازنده های قوی تر نسل سوم تبلت X1 اکنون نیاز به خنک کننده فعال با فن دارند. در حالت آرام و با بار کم، فن عمدتاً غیرفعال می شود، اگرچه گاهی اوقات ممکن است روشن شود. با کمی بیشتر از 31 دسی بل (A)، در این مرحله به هیچ وجه آزاردهنده نیست. به محض اینکه تبلت تحت بار شدیدتری قرار می گیرد، سطح نویز به سرعت به 35.9 دسی بل (A) می رسد. بالاترین مقدار 38.6 دسی بل (A) تنها در همان ابتدای تست استرس اندازه گیری شد، به سرعت در 35.9 دسی بل (A) قرار گرفت. این همچنین سطح نویزی است که می توان در هنگام بازی با کانورتیبل انتظار داشت. بنابراین در حالی که عملکرد سیستم خوب است، به قیمت یکی از پر سر و صداترین طرفداران در گروه مقایسه شده تبلت های قابل تبدیل تمام می شود. خوشبختانه صدای فن خود در محدوده فرکانس بالا نیست. واضح است که فن بسیار کوچک است، اما آزاردهنده نمی شود. ما هیچ صدای الکترونیکی دیگری مانند صدای ناله را نشنیدیم.

دماها

تبلت ThinkPad X1 هنگام کار بر روی کارهای روزمره فقط کمی گرم می شود و هیچ نقطه داغ قابل توجهی وجود ندارد. تحت بار، کاملاً مشخص می شود که پردازنده و سیستم خنک کننده کجا قرار دارد. بالاترین دما را در وسط و همچنین سمت راست اندازه گیری می کنیم. قاب پشتی با تقریباً 49 درجه سانتیگراد گرم می شود، که می تواند نگه داشتن دستگاه را بسیار ناخوشایند کند. به خصوص در حالت تبلت باید از نگه داشتن آن تحت بار خودداری شود.

پردازنده تست استرس ما را با Prime95 و FurMark با مصرف انرژی 29 وات شروع می کند که هر چهار هسته CPU را قادر می سازد به نرخ کلاک 1.8 گیگاهرتز برسند، در حالی که GPU با 1000 مگاهرتز کار می کند. به محض اینکه تراشه به دمای هسته 98 درجه سانتیگراد برسد، عملکرد به آرامی کاهش می یابد. در باقی مانده آزمایش، مصرف برق بین 15 تا 25 وات در نوسان است. پس از یک ساعت، نتایج میانگین مصرف برق 17.5 وات، نرخ کلاک CPU 1.4 گیگاهرتز و نرخ کلاک GPU 800 مگاهرتز است. در حالی که دما در حدود 80 درجه سانتیگراد است. شاید Lenovo بتواند تبلت X1 را در اینجا کمی بهتر بهینه کند تا نوسانات را کاهش دهد. اما در مجموع، این نتیجه برای چنین دستگاه باریک و جمع و جور قابل تحسین است.

نتیجه 3DMark 11 درست بعد از تست استرس فقط در تست فیزیک کمی کمتر است (7687 در مقابل 6632 امتیاز)، اما این تاثیری بر استفاده روزانه ندارد.

 

بلندگوها

هم بلندگوها و هم گریل های آن ها جابجا شده است. در نسخه قبلی، آنها در کناره ها بودند، اکنون مستقیماً در صفحه نمایش ادغام شده اند و بنابراین رو به روی کاربر هستند. متأسفانه، کیفیت کلی آنها تحت تأثیر این موقعیت مجدد قرار نمی گیرد. صدا بسیار ضعیف است و بیس کاملاً کم است. پخش موسیقی یا ویدیو به این شکل جالب نیست و ما قطعا بلندگوها یا هدفون های خارجی را توصیه می کنیم. کاربرد اصلی بلندگوها باید خروجی صدا برای کنفرانس ویدیویی باشد. برای این استفاده، آنها مانند میکروفون ها به اندازه کافی خوب کار می کنند.

 

مدیریت انرژی

لطفاً توجه داشته باشید: هم اندازه‌گیری مصرف انرژی و هم تست‌های عمر باتری با تبلت ThinkPad X1 متصل به صفحه‌کلید انجام شده است.

 

مصرف انرژی

صفحه نمایش بزرگتر، وضوح بالاتر و CPU بسیار سریعتر – مطمئناً این در اندازه گیری مصرف انرژی نیز قابل توجه است. بدون بار زیاد، لنوو کانورتیبل عملکرد بسیار خوبی دارد. بسته به روشنایی و تنظیم انرژی، ما بین 4.8 و 10.5 وات اندازه گیری کردیم. تحت بار، حداکثر توان مصرفی به 57.8 وات می رسد که بعداً به 31-38 وات کاهش می یابد. مصرف 0.8 W در حالت آماده به کار می تواند کمی بهینه تر باشد. ، اگرچه مصرف در هنگام خاموش شدن دستگاه با 0.16 وات مستحق هیچ انتقادی نیست.

 

واحد بررسی ما به یک شارژر USB C 65 واتی مجهز بود که تقریباً برای تمام ThinkPad های اخیر بدون dGPU استفاده می شود. در ابزار پیکربندی لنوو، تبلت X1 به صورت استاندارد با شارژر جمع و جورتر 45 واتی عرضه می‌شود، اما نسخه قوی‌تر 65 واتی فقط هزینه دارد.

عمر باتری

در مقایسه با مدل قبلی ، Lenovo ظرفیت باتری را از 37 به 42 WH افزایش داده است ، که هنوز هم کمترین ظرفیت همه تبدیل های تبلت مقایسه شده است. در نتیجه، عمر باتری خیلی خوب نیست، به خصوص در تست واقعی Wi-Fi با مقدار روشنایی 150 cd/m². در اینجا، ما عمر باتری را تنها 6.5 ساعت اندازه‌گیری کردیم، تقریباً یک ساعت کمتر از X1 Tablet Gen 2 در همان آزمایش. از بین رقبا ، فقط Dell باتری کوتاه تری دارد ، در حالی که واحدهای HP ، Microsoft و Toshiba عمر باتری قابل توجهی طولانی تر را ارائه می دهند. پخش ویدئو با باتری در X1 Tablet G3 تقریباً 9 ساعت امکان پذیر است، در حالی که باتری فقط 1.5 ساعت در تست بار دوام می آورد.

تبلت Lenovo ThinkPad X1 از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کند و امکان شارژ سریع باتری را فراهم می کند. هنگامی که دستگاه روشن است، باتری را می توان تا 50٪ در 42 دقیقه شارژ کرد. پس از یک ساعت، باتری 80 درصد شارژ می شود، در حالی که شارژ کامل باتری دو ساعت طول می کشد. در اپلیکیشن Lenovo Vantage، می توان به عنوان مثال محدودیت شارژ 90 درصد را تعریف کرد. به این ترتیب، عمر باتری کاهش می یابد، در حالی که طول عمر کلی باتری ممکن است افزایش یابد. اگر دستگاه عمدتاً با شارژر متصل استفاده می شود، توصیه می شود.

دسته‌بندی x1 gen3 لنوو
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

×
مدیریت ارشد Whatsapp chat
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت