مادربرد کامپیوتر و کاربرد آن

کاربرد مادربرد

مادربرد به معنی برد اصلی می باشد، به عبارت دیگر مادربرد یک تختۀ مداری است که بخش های گوناگون رایانه از جمله RAM، هارد دیسک، منبع تغذیه، پردازنده (CPU)، کارت گرافیک و غیره بر روی آن سوار می شوند همچنین قطعه های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی مانند بایوس (BIOS) در آن قرار گرفته است. مادربرد کامپیوتر، اصلی ترین بخش یک رایانه است و کار آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی (CPU) و برقراری ارتباط پردازشگر با دیگر اجزای کامپیوتر است.

 

 

خود پردازشگر با هیچ کدام از ابزار آلات بیرونی کامپیوتر ارتباط مستقیم ندارد و با توجه به نام آن، پردازشگر فقط و فقط پردازش امور را به عهده دارد. ارتباط پردازشگر با ابزارهای خارج از سیستم توسط بایوس (BIOS) انجام می شود.

اجزاء مادربرد کامپیوتر

برای کل سیستم کامپیوتر، مادربرد، زیربنای اطلاعات و قدرت می باشد. شکل و اندازه مادربرد در دو طرح NLX و ITX وجود دارد که مورد دوم (ITX) بین افراد رایج تر است. یک قسمت از تراشه های مادربرد، سوپر I/O نام دارد که دیسک های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت های سریال و چاپگر را کنترل می کند. به تراشۀ سوپر I/O و دو تراشۀ دیگر به نام های پل شمالی و پل جنوبی، چیپست مادربرد گویند که مبنای خوبی برای مقایسه مادربرد ها است.

بر روی مادربرد، یک منبع تغذیه به نام CMOS battry (تلفظ: سی موس باتری) وجود دارد که وظیفه این باتری تغذیه مادربرد برای نگهداری و محاسبه زمان و تاریخ سیستم، زمانی که سیستم خاموش است می باشد. حافظه ای محدود و فقط خواندنی به نام CMOS در مادربرد وجود دارد که اطلاعات فنی سخت افزار و الکترونیک کامپیوتر را در خود نگه می دارد. زمان بوت شدن سیستم، حافظه CMOS اطلاعات لازم و تکنیکی را که دربارۀ کامپیوتر است، در اختیار سیستم قرار می دهد تا تمامی اجزای سخت افزار مربوط به کامپیوتر به درستی و هماهنگ شناخته شده و در نهایت به درستی اجرا شوند.

 

چیپست مادربردها

هر مادربردی دارای یک چیپست است. چیپست، نوع پردازنده قابل قبول مادربرد، نوع و ظرفیت رم (RAM) و دستگاه های درونی و بیرونی قابل پشتیبانی توسط رایانه را مشخص می کند. برای مدیریت تمامی اتفاقات موجود در کامپیوتر از یک پردازنده مرکزی و دو چیپست پل شمالی (North Bridge) و پل جنوبی (South Bridge) استفاده می شود. پل شمالی به صورت مستقیم به CPU متصل می شود و ارتباط بین CPU و رم و کارت گرافیک را به عهده دارد. پل جنوبی وظیفۀ ارتباط و هماهنگی بین پورت های ورودی و خروجی مانند USB، صفحه کیبورد، ماوس و… را به عهده دارد. البته افرادی در آینده دریافتند که برای ارتباط بین سی پی یو، رم و کارت گرافیک نیاز به چیپست جداگانه نداریم. امروزه بر روی مادربردها خبری از چیپست پل شمالی نیست و کارهایی که چیپست پل شمالی در گذشته انجام می داد را خود CPU انجام می دهد بنابراین سرعت پردازش نیز بیشتر شده است. از چیپست های معروف مادربرد می توان به Intel و AMD و غیره اشاره کرد.

نکته ای مهم درباره خرید مادربرد: برای خرید یک مادربرد خوب باید به نکاتی توجه کرد که مهم ترین آن در ادامه مطلب ارائه خواهد شد. مهم ترین نکته درباره خرید یک مادربرد این است که شما باید بدانید کارایی سیستم شما در چه جهتی است؛ به بیان روشن تر شما باید از این که کامپیوترتان قرار است چه کارهایی انجام دهد اطلاع داشته باشید. این نکته به شما کمک می کند که حتی در آینده برای ارتقاء سیستم خود دنبال چه رمی (RAM)، چه پردازشگری (CPU)، چه کارت گرافیک و دیگر سخت افزارهای کمکی بروید.

مادربرد های ASUS و GIGABYTE از جمله معروف ترین و پر کاربرد ترین مادربردهای موجود در ایران می باشند.