هارد دیسک چیست ؟

هارد دیسک یک قطعه سخت افزاری پرکاربرد در کامپیوتر، موبایل ، تبلت و  است که برای ذخیره کردن محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر ما را با کامپیوتر می شناسیم؛ اما امروزه به دلیل پیشرفتی که در تکنولوژی ساخت هارد ها اتفاق افتاده است ما شاهد استفاده از هارد ها درگوشی های موبایل و سایر تکنولوژی های جدید به شکل های مختلف هستیم. هاردهای کامپیوتر در دو نوع هاردهای داخلی و هاردهای خارجی وجود دارند که به ترتیب به آنها هارد های اینترنال و اکسترنال نیز گفته می شود. استفاده از هاردهای اکسترنال برای افزایش فضای ذخیره سازی کامپیوترها بسیار رایج است.

هاردهای اکسترنال می توانند تا بیش از ۲۰ ترابایت هم حجم داشته باشند. تقریبا بیش از یک میلیون برابر ظرفیت اولین هاردی که در سال ۱۹۵۶ ساخته شد. اکنون با ظهور هاردهای جامد و هیبریدی انتخاب اینکه کدام هارد مناسب کامپیوتر شما است کمی دشوار شده است. در ادامه قصد داریم با انواع هارد ها و مزایا و معایبی که دارند آشنا شده و نحوه کارکرد هر کدام از آن ها را بدانیم.

انواع هارد دیسک کدامند؟

با توجه به نوع رایانه ای که استفاده می کنید انواع مختلفی از هارد دیسک ها وجود دارند. اصلی ترین ویژگی هایی که هارد ها را از یکدیگر متمایز می کند شامل خصوصیات فنی و فیزیکی هاردها ، سرعت انتقال و ذخیره اطلاعات و همچنین میزان فضا و ظرفیتی که برای شما به ارمغان می آورند است. انواع دیسک سخت PATA ، SATA ، SCSI و SSD  وجود دارند که از دو نوع آخر بیشتر در رایانه های  امروزی استفاده می شود.

به طور کلی می توان هارد ها را در دو دسته بندی دیسک سخت (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD) جای داد. شاید بارها شنیده باشید که هارد های ssd را درایو سخت نیز بگویند اما باید بگوییم که اینگونه نیست، بلکه تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد

هارد دیسک های hdd

Hdd در واقع همان هارد دیسک های قدیمی هستند که از صفحات گرد مغناطیسی تشکیل شده اند و با سرعت ۵۴۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه می چرخند. هرچه این سرعت بیشتر باشد دسترسی کامپیوتر شما به اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد نیز سریع تر خواهد بود. همانطور که میدانید تمام داده های دیجیتال در کامپیوتر به صورت کد دودویی ۰ و ۱ تبدیل می شوند و با کمک هد های خواندن و نوشتن هارد دیسک ها بر روی صفحات hdd نوشته می شوند.

بنابراین هر قسمت از این صفحات دیسک دارای کد های دودویی ۰ و ۱ خواهد بود که هد هارد می تواند آن را بخواند و به صورت اطلاعات دیجیتال در اختیار ما قرار دهد. هد ها این کار را با تغییر مغناطیس بیت های دیسک انجام می دهند.  به دلیل این که ذخیره سازی داده ها در هارد ها به صورت مغناطیسی می باشد با قطع شدن جریان برق این اطلاعات از بین نخواهند رفت و بعد از قطع شدن برق هم داده ها در hdd نگهداری می شوند.

اگرچه این روزها از هاردهای ssd بیشتر استفاده می شود اما هنوز هم دیسک های سخت بهترین گزینه برای ذخیره سازی طولانی مدت داده ها در رایانه به شمار می روند و در بین استفاده کنندگان قابل اعتماد تر هستند.

مزایای hdd ها 

  • قیمت این نوع از هاردها ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.
  • دارای ظرفیت مناسبی هستند.
  • دربازاررواجبیشتریدارند
  • طول عمر این هارد ها  هم بستگی به میزان استفاده از آن ها دارد

معایب hdd ها 

  • این نوع از هارد ها چون دارای قطعات متحرک هستند ممکن است زود خراب شوند.
  • برای دسترسی به اطلاعات و داده های داخل هارد،  هدها باید مدام حرکت کنند و این می تواند در طول عمر هارد تاثیر منفی بگذارد.
  • اندازه این نوع هارد ها بزرگ است و نمی توان در دستگاه های کوچکی مانند تبلت ، مینی لپ تاپ و تلفن های همراه مورد استفاده قرار بگیرند.
  • انرژی زیادی مصرف می کنند
  • اغلب در هنگام کار سر و صدا دارند.

هارد های ssd

Ssd که کوتاه شده عبارت solid state drives است در واقع نوع جدیدی از هاردها به شمار می رود که اکثراً در داخل لپ تاپ های مدرن از آنها استفاده می شود. همچنین در تبلت ها و گوشی های هوشمند نیز از ssd استفاده می شود. این نوع هارد ها را درایوهای جامد می گویند. عملکرد آنها مانند حافظه های فلش usb یا کارهای حافظه ای است که در دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.  هیچ عملیات مکانیکی در داخل هارد های ssd صورت نمی گیرد.

در ssd  برای ذخیره داده ها از نیمه هادی ها استفاده می شود که به منظور ذخیره کردن داده ها یک کنترلر حالت الکترونیکی مدارهای موجود در این حافظه های ذخیره سازی داده های دیجیتال را تغییر می دهد. سرعت کار ssd ها بسیار بالا است زیرا هیچ درایو و هدی که بخواهد بچرخد و اطلاعات را بازیابی کند در این نوع از هاردها وجود ندارد. همچنین دوام و طول عمر ssd ها از hdd بسیار بیشتر است.

به عبارتی دیگر می توان گفت که ssd ها چیزیی شبیه به فلش های usb هستند اما میزان حافظه و اندازه آن ها بزرگ تر است. این درایوها کاملا الکترونیکی بوده و به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی در این نوع از هارد دیسک ها می توان گفت که  SSD قابل اطمینان تر از هارد  های hdd است و ذخیره تمام داده های دیجیتال در  میکرو مدارها صورت می گیرد. همین امر موجب می شود که به سرعت فرسودن نشده و از بین نروند. وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات در ssd به وسیله یک کنترلر که عملکرد آن مانند یک پردازنده است صورت می گیرد.

مزیت های ssd

  • سرعت بسیار بالایی دارد
  • قابل اعتماد است و دوام بالایی دارد زیرا در اثر ضربه خوردن آسیب جدی نمی بیند.
  • داده ها در آن رونویسی نمی شوند.

معایب ssd

  • قیمت این نوع از هارد دیسک ها گران تر است
  • حافظه آن ها کمتر است.
  • طول عمرشان نیز از هاردهای قدیمی کمتر است، زیرا در حافظه فلاش آن تنها می توان تا یک حد مشخصی عمل نوشتن داده ها را انجام داد.

هارد دیسک های sshd

این نوع هارد دیسک ها که به درایو هیبریدی معروف هستند از نظر سرعت مانند هارد های ssd هستند اما از نظر ظرفیت مانند هارد های hdd می باشند. در واقع می توان گفت این هارد ها ترکیبی از ssd و hdd است و مزایای آن ها را  یکجا دارند. با کمک این هاردها می توان به سرعت به داده ها دسترسی داشت.

مزیت sshd

  • چون که فضای زیاد و سرعت بالایی دارند از  قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند.
  • داده ها و پرونده هایی که مرتباً استفاده می کنید را به راحتی می توانید با کمک این هارد ها دسترسی داشته باشید.
  • نسبتاً ارزان هستند
  • ظرفیت بالا و قابل قبولی دارند

معایب sshd

از مهمترین معایب هارد دیسک های sshd این است که در صورت ضربه فیزیکی یا افتادن احتمال شکستگی آن ها بسیار زیاد است. زیرا بخشی از ساختار این هارد را مواد شکننده تشکیل داده است.